A
A
A
Wysoki kontrast
ENGLISH
Proszę wprowadzićminimum 3 znaki
Publikacje

Wyniki uczniów szkół podstawowych a zróżnicowanie społeczno-przestrzenne Warszawy

Typ publikacji: artykuły w czasopiśmie
Opis bibliograficzny: Smętkowski Maciej, Wojnar Katarzyna (2025) Wyniki uczniów szkół podstawowych a zróżnicowanie społeczno-przestrzenne Warszawy. Studia Regionalne i Lokalne, 1(99), pp. 29-46.
DOI: 10.7366/1509499519903
Pobierz publikację:

Artykuł analizuje związek między wynikami uczniów szkół podstawowych a zróżnicowaniem społeczno-przestrzennym w Warszawie. Ostatnie dwie dekady dynamicznej transformacji i znaczących zmian społecznych dotyczących Warszawy przebiegły przy stosunkowo stabilnej skali segregacji społeczno-przestrzennej. Badania ujawniały jednak utrzymującą się polaryzację wyników szkolnych, która przejawia się tym, że uczniowie z niektórych dzielnic regularnie osiągali gorsze wyniki egzaminacyjne niż przeciętnie. Istotny wpływ na poziom i zmianę tych wyników miał przy tym lokalny kapitał edukacyjny i ekonomiczny oraz dostępność szkół niepublicznych. Wyniki badań dostarczyły dowodów na istnienie pewnych – choć często słabych – zależności między jakością edukacji publicznej i dostępnością edukacji niepublicznej a strukturą społeczno-przestrzenną miasta. Stanowi to podstawę do sformułowania rekomendacji dla polityk publicznych, które powinny przeciwdziałać występującym nierównościom i zapewniać dostęp do wysokiej jakości edukacji publicznej we wszystkich dzielnicach Warszawy.

 
 
Publikacja powstała w ramach projektu:
ESSPIN (HORIZON EUROPE) Economic, Social and Spatial Inequalities in Europe in the Era of Global Mega-Trends (2022-2024)